Efter den framgångsrika hösten med två cuper lanserar Svensk Eracing nu Svenska Eracingligan. Ligan kommer att bestå av fyra säsonger under året och precis som tidigare, bestå av både oval och roadrace. ESEN Studio kommer att producera sändningarna precis som tidigare och hantera alla säljkontaktar mot företag.

Nytt för ligan är att Logitech är huvudsponsor och Bilsport är ny mediapartner. Bilsport kommer följa ligan på deras nya hemsida och även sända loppen i sin Facebookgrupp.

Ytterligare partners, förutom ESEN Studio, är Inet, Swedish Rig Design, Svenska Bilsportförbundet, Kappa Bar och Fors eSPORTS.

– Vi har under Kappa Bar Cup och Cooler Master Vintercup arbetat fram ett koncept som ska bli esportstandard för Svensk Eracing. Under året kommer vi köra fyra säsonger i SEL där vi kombinerar ovalbanor med banracing för att locka förare och publik från två communityn. Förutom totalvinnare över året utser vi även segrarna i både oval och road. Det är för att möta önskemålet från communityt om att skapa en renodlad banracing eller ovalmästerskap, säger Jonas Fors, NASCAR förare.

Prispotten för hela ligan är 50,000 kr, vilket inkluderar både prispengar och produkter från sponsorerna. Precis som tidigare cuper får top 10 ta del av prispengarna medan produktpriser ges till top 3. Även tittarna kommer kunna tävla om produktpriser från Logitech under säsongen.

– Jätteroligt att första säsongen i Svenska Eracingligan är igång och att vi ser hur hur nya företag tror på produkten. Det är alltid spännande träffa företag som tidigare inte upplevt Eracing eller esport, säger Johan Grape, vd för ESEN esports.

Sponsorskapen innebär intäkter av mindre betydelse för ESEN esports men för Eracing satsningen är det stort. Det viktiga är det strategiska värde som det innebär för Esen esports att vara en partner i detta. Första loppet och sändningen är nu på torsdag 11/2 och börjar kl 20.00 på www.twitch.tv/svenskeracing samt andra plattformar.